• Redakcja
  • Zasady współpracy
  • Kontakt
  • Życie online
Brak wyników
Zobacz więcej wyników
Fashionspy
  • W dobrej cenie
    • Modowe okazje
    • Urodowe okazje
  • Trend alert
    • Hity z Instagrama
    • W stylu gwiazd
    • Trends & new campaign
  • Lekcje stylu
  • Beauty space
    • Urodowe sztuczki
    • Nowości
  • Styl życia
  • W dobrej cenie
    • Modowe okazje
    • Urodowe okazje
  • Trend alert
    • Hity z Instagrama
    • W stylu gwiazd
    • Trends & new campaign
  • Lekcje stylu
  • Beauty space
    • Urodowe sztuczki
    • Nowości
  • Styl życia
Brak wyników
Zobacz więcej wyników
Fashionspy
Brak wyników
Zobacz więcej wyników
Fashionspy Styl życia

Była sobie Zara… czyli krótka historia hiszpańskiego imperium

Anna Jastrzębska Przez
20 października 2022
-
3 min. czytania
0
10
Udostępnień
255
Odsłon
Udostępnij na FacebookUdostępnij na Twitter

Choć tego, że marka Zara osiągnie tak ogromny sukces, nikt się nie spodziewał, los okazał się przewrotny. Dziś sieciówka całkowicie zdominowała konkurencję, a wszystko to za sprawą jej właściciela i jego kapitalnych pomysłów. Sprawdź, w jaki sposób Zara pojawiła się na rynku i szybko zdominowała rynek odzieżowy.

Dawno, dawno temu…

Historia Zary sięga roku 1975, kiedy to Amancio Ortega wpadł na pomysł założenia nowej marki odzieżowej. Do tej inicjatywy podchodzono dość sceptycznie, gdyż wszystko wskazywało na to, że rynek jest przesycony tego typu firmami i nikt nie zwróci uwagi na małą markę z biednej w tamtych czasach Hiszpanii.

Ortega nie dał jednak za wygraną i wytrwale dążył do swojego celu. W latach 80. wprowadził nowy model sprzedaży, który odróżnił Zarę chociażby od szwedzkiej sieciówki H&M. Dotychczas niemal wszystkie sklepy odzieżowe pracowały w systemie produkcji projektant–hurtownik, wypuszczając na rynek ok. 2–3 kolekcje rocznie. Tym oto sposobem do sklepów były dostarczane ogromne ilości ubrań, które się nie sprzedawały, gdyż klienci nie chcieli chodzić w tym samym. Towar trafiał więc z powrotem do magazynów i generował straty.

Amancio Ortega dostrzegł wady takiego systemu dystrybucji i postanowił nie powielać tych błędów w swojej firmie. Przyspieszył produkcję nowych ubrań, dzięki czemu do sklepów trafiały więcej niż 3 kolekcje rocznie. W ten sposób Zara szybciej reagowała na zmieniające się trendy, a nowy asortyment przyciągał do sklepów więcej zainteresowanych klientów. Zara jako pierwsza wypuszczała na rynek kolekcje zgodne z najnowszymi trendami. Dziś proces dystrybucji zapoczątkowany przez Ortegę ma nawet swoją własną nazwę. To nic innego jak instant fashion.

Prawą ręką Ortegi w rozkręcaniu odzieżowego biznesu był Jose Maria Castellano. To on opracował specjalny system komputerowy, który pozwalał na skrócenie czasu dystrybucji nawet do 10 dni. Niebagatelną rolę odegrały również zespoły projektantów. Ortega zatrudnił ok. 200 osób, których zadaniem było tworzenie nowych ubrań, zgodnych z najnowszymi trendami.

Zara podbija świat

Hiszpańska ludność, a szczególnie młodzież, szybko pokochała Zarę, co mogło oznaczać tylko jedno: ekspansję na rynek zagraniczny. Na siedzibę pierwszego sklepu poza Hiszpanią wybrano portugalskie Porto. Następnie postawiono na Stany Zjednoczone. Niebawem Zara pojawiła się również na Cyprze, Malcie, w Grecji, Meksyku, Belgii i Szwecji, by w latach 90. opanować Izrael, Turcję, Norwegię, Argentynę, Japonię, Wielką Brytanię i Wenezuelę. W Polsce pierwszy sklep Zary pojawił się w 2002 r. we Wrocławiu. Dziś marka może pochwalić się 7 tys. sklepów w 50 krajach na całym świecie.

Asortyment Zary

Zara nie odniosłaby tak ogromnego sukcesu, gdyby nie jej asortyment dopasowany do masowego odbiorcy. Celem marki jest podążanie za najnowszymi trendami, jednak w taki sposób, by przypaść do gustu jak największej liczbie klientów. Dziś Zara sprzedaje nawet 500 milionów sztuk odzieży i dodatków rocznie. Krążą pogłoski, że jeżeli dana odzież nie zniknie z półek w ciągu tygodnia, jest wycofywana ze sprzedaży.

Zdj. główne: Highlight ID/unsplash.com

Tagi: historiahistoria zaryzara
Poprzedni wpis

Modele sukienek na ślub – modne propozycje

Następny wpis

Szycie odzieży na miarę. Na co zwrócić uwagę?

Anna Jastrzębska

Anna Jastrzębska

Studentka polonistyki na Uniwersytecie Warszawskim i początkująca copywriterka. Miłośniczka spektakli teatralnych, wystaw muzealnych oraz zapalona czytelniczka reportaży. Interesuje się nowinkami ze świata mody oraz makijażu.

Następny wpis

Szycie odzieży na miarę. Na co zwrócić uwagę?

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Cześć! Zapraszamy Was do świata trendów i zakupowych okazji. Rozsiądźcie się wygodnie przed monitorami i przeglądajcie stylowe raporty na temat modowych, urodowych i shoppingowych hitów, które dla Was przygotowałyśmy!

Wydawca
Blue Whale Press sp. z o.o.
ul. Polska 114
60-401 Poznań
bluewhalepress.pl

Ostatnie wpisy

Znaczenie i symbolika granatu w biżuterii zaręczynowej

20 września 2023

Jak elegancko zestawić neutralne kolory butów z różnymi stylami ubrań?

15 września 2023

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dot. cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Zmiany ustawień można dokonać w każdym momencie. Więcej szczegółów na podstronie Polityka prywatności.
Brak wyników
Zobacz więcej wyników
  • W dobrej cenie
    • Modowe okazje
  • Trend alert
    • Hity z Instagrama
    • W stylu gwiazd
    • Trends & new campaign
  • Lekcje stylu
  • Beauty space
    • Urodowe sztuczki
  • Styl życia
  • Redakcja
  • Zasady współpracy
  • Kontakt