Była sobie Zara… czyli krótka historia hiszpańskiego imperium

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Choć tego, że marka Zara osiągnie tak ogromny sukces, nikt się nie spodziewał, los okazał się przewrotny. Dziś sieciówka całkowicie zdominowała konkurencję, a wszystko to za sprawą jej właściciela i jego kapitalnych pomysłów. Sprawdź, w jaki sposób Zara pojawiła się na rynku i szybko zdominowała rynek odzieżowy.

Dawno, dawno temu…

Historia Zary sięga roku 1975, kiedy to Amancio Ortega wpadł na pomysł założenia nowej marki odzieżowej. Do tej inicjatywy podchodzono dość sceptycznie, gdyż wszystko wskazywało na to, że rynek jest przesycony tego typu firmami i nikt nie zwróci uwagi na małą markę z biednej w tamtych czasach Hiszpanii.

Ortega nie dał jednak za wygraną i wytrwale dążył do swojego celu. W latach 80. wprowadził nowy model sprzedaży, który odróżnił Zarę chociażby od szwedzkiej sieciówki H&M. Dotychczas niemal wszystkie sklepy odzieżowe pracowały w systemie produkcji projektant–hurtownik, wypuszczając na rynek ok. 2–3 kolekcje rocznie. Tym oto sposobem do sklepów były dostarczane ogromne ilości ubrań, które się nie sprzedawały, gdyż klienci nie chcieli chodzić w tym samym. Towar trafiał więc z powrotem do magazynów i generował straty.

Amancio Ortega dostrzegł wady takiego systemu dystrybucji i postanowił nie powielać tych błędów w swojej firmie. Przyspieszył produkcję nowych ubrań, dzięki czemu do sklepów trafiały więcej niż 3 kolekcje rocznie. W ten sposób Zara szybciej reagowała na zmieniające się trendy, a nowy asortyment przyciągał do sklepów więcej zainteresowanych klientów. Zara jako pierwsza wypuszczała na rynek kolekcje zgodne z najnowszymi trendami. Dziś proces dystrybucji zapoczątkowany przez Ortegę ma nawet swoją własną nazwę. To nic innego jak instant fashion.

Prawą ręką Ortegi w rozkręcaniu odzieżowego biznesu był Jose Maria Castellano. To on opracował specjalny system komputerowy, który pozwalał na skrócenie czasu dystrybucji nawet do 10 dni. Niebagatelną rolę odegrały również zespoły projektantów. Ortega zatrudnił ok. 200 osób, których zadaniem było tworzenie nowych ubrań, zgodnych z najnowszymi trendami.

Zara podbija świat

Hiszpańska ludność, a szczególnie młodzież, szybko pokochała Zarę, co mogło oznaczać tylko jedno: ekspansję na rynek zagraniczny. Na siedzibę pierwszego sklepu poza Hiszpanią wybrano portugalskie Porto. Następnie postawiono na Stany Zjednoczone. Niebawem Zara pojawiła się również na Cyprze, Malcie, w Grecji, Meksyku, Belgii i Szwecji, by w latach 90. opanować Izrael, Turcję, Norwegię, Argentynę, Japonię, Wielką Brytanię i Wenezuelę. W Polsce pierwszy sklep Zary pojawił się w 2002 r. we Wrocławiu. Dziś marka może pochwalić się 7 tys. sklepów w 50 krajach na całym świecie.

Asortyment Zary

Zara nie odniosłaby tak ogromnego sukcesu, gdyby nie jej asortyment dopasowany do masowego odbiorcy. Celem marki jest podążanie za najnowszymi trendami, jednak w taki sposób, by przypaść do gustu jak największej liczbie klientów. Dziś Zara sprzedaje nawet 500 milionów sztuk odzieży i dodatków rocznie. Krążą pogłoski, że jeżeli dana odzież nie zniknie z półek w ciągu tygodnia, jest wycofywana ze sprzedaży.

Zdj. główne: Highlight ID/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Kiedy i jak często wymieniać bieliznę na nową?
Kiedy i jak często wymieniać bieliznę na nową?
Bielizna to podstawowy element naszej garderoby, nie możemy więc o nim zapominać. Dowiedz się, jak często należy wymieniać swoją bieliznę.
Jak ekologiczne surowce wpływają na jakość i skuteczność kosmetyków pielęgnacyjnych
Jak ekologiczne surowce wpływają na jakość i skuteczność kosmetyków pielęgnacyjnych
Odkryj wpływ ekologicznych surowców na jakość i skuteczność naturalnych kosmetyków pielęgnacyjnych. Zrozum, jak roślinne składniki przekładają się na efekty używania organicznych produktów do pielęgnacji skóry.
Ekologiczne ubrania i dodatki, czyli jakie? Wyjaśniamy, co znaczy, że dany projekt jest przyjazny środowisku
Ekologiczne ubrania i dodatki, czyli jakie? Wyjaśniamy, co znaczy, że dany projekt jest przyjazny środowisku
Bycie eko popłaca i nie chodzi wyłącznie o zmianę nawyków żywieniowych czy wyłączanie światła. To także kupowanie ekologicznych ubrań i dodatków. O co chodzi? Wyjaśniamy!
Ostatnie wpisy
Polecamy